FrågaARBETSRÄTT11/05/2018

Anställning utan något skriftligt avtal?

Hej! Såg en fråga om att säga upp sig utan anställningsavtal och har ungefär samma problem. Trivs verkligen inte på min arbetsplats och har inte fått ett enda papper på att jag jobbar där (endast lönespexefikation) har heller ingen aning om de har kollektivavtal. Har min arbetsgivare verkligen rätt att hålla kvar mig en månad om jag skulle gå dit imorgon och säga upp mig? Och såg att ni skrev något om att arbetsgivaren kan bli skadeståndskyldig om anställningsavtal inte ges. Hur kan jag nämna detta för honom utan att själv säga det, kan man skriva nån blanket eller liknande och skicka till honom? Han är väldigt svår att prata med så vill som sagt bara säga upp mig och gå och inte behöva jobba kvar en månad till.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Förhållandet mellan dig och din arbetsgivare regleras i Lagen om anställningsskydd (LAS). LAS är till stora delar semidispositiv, vilket betyder att vissa lagbestämmelser kan avtalas bort genom kollektivavtal. Därför är det bra om du undersöker ifall din arbetsgivare är bunden av kollektivavtal.

Anställningsavtal

Ett anställningsavtal anses som ett konsensualavtal. Det betyder att det inte finns något skriftligt krav på ett anställningsavtal. Gällande att du inte har något papper där det framgår att du har ett anställningsavtal finns det en bestämmelse i LAS som stadgar att din arbetsgivare är skyldig att lämna skriftlig information om villkor som är av väsentlig betydelse, detta ska göras inom en månad, 6 c § LAS. Denna skriftliga information är ganska omfattande (Du kan läsa all information här). Har din arbetsgivare inte gjort detta, kan arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig, 38 § LAS. Är du medlem i ett fackförbund kan du nämna detta till dem.

Uppsägningstid

Gällande uppsägningstiden beror det på ett flertal faktorer, dels vad för typ av anställning du har, samt hur lång tid du har haft anställningen. Utifrån din fråga uppfattar jag det som att ni inte har kommit överens om vad för typ av anställning du har, har ni inte avtalat om att anställningstiden ska vara begränsad, ska det presumeras att du är tillsvidareanställd (fast anställd). Vid en tillsvidareanställning så gäller en minsta uppsägningstid på 1 månad, 11 § LAS. Kollektivavtal kan dock reglera detta.

Sammanfattning

Då du och din arbetsgivare inte verkar ha kommit överens om anställningsform, så är din anställningsform tillsvidareanställd. Detta medför att du har en uppsägningstid på 1 månad som din arbetsgivare påstår. Gällande skadeståndet kan du antingen ta kontakt med ett fackförbund, eller en verksam jurist.

Hoppas att du fick svar på din fråga, om inte så är du välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare