Anspråk på vinst vid försäljning av avliden släktings lägenhet

Min bror bodde tillsammans med min farmor. När hon dog fick han kontraktet på hyreslägenheten. Sedan flyttade hans flickvän in i lägenheten. Min bror dog o Hans sambo bodde kvar i lägenheten. Nu har det blivit en bostadsrätt o hon har köpt lägenheten. Min fråga är:

Kan jag göra anspråk på vinsten när hon säljer min farmors lägenhet?

Min brors sambo är ogift utan barn men hon bor nu med en ny man.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Eftersom att du själv aldrig har varit hyresgäst i lägenheten, och det var din bror som fick kontraktet överlåtet på sig, har du ingen rätt till lägenheten. Du kan således inte få ta del av vinsten när din brors sambo säljer den. Detta motiveras ytterligare med att din brors sambo senare köpt lägenheten och således är ensam ägare och berättigad vinsten för den vid en försäljning.

Enda chansen du egentligen skulle ha haft att få ta del av vinsten är om din farmor i ett testamente testamenterat lägenheten till dig på något sätt. Nu har så inte skett, och det blir därför svårt för dig att hävda att du har någon rätt till den eventuella vinst som lägenheten inbringar.

Med vänliga hälsningar

Franziska BrüggemannRådgivare