Anspråk på arv

Hej. Hur kan man ta reda på om ett arv är skiftat? Om det är oskiftat, hur länge kan man ha anspråk på ett arv? Finns det tidsgräns eller en begränsning i antal generationer?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Regler om arvsskifte går att återfinna i 23 kap. ärvdabalken (ÄB)(Se lag, https://lagen.nu/1958:637)

Arvsskifte kan ske någon gång efter att bouppteckning är genomförd. När arvsskifte senast måste ha ägt rum finns i princip inte reglerat i lag. Arvsskiftet är ett privat avtal som upprättas i samförstånd mellan delägarna. (ÄB 23:1 och ÄB 23:4). Det finns därför inget krav på att arvsskiftet ska registreras. Om delägarna till dödsboet efter bouppteckningen inte är eniga om hur boet ska skiftas ut finns möjlighet att anlita en skiftesman som med olika medel kan assistera vid arvsskifte. (ÄB 23:5)

Rätt till arv faller inte in under reglerna i preskriptionslagen (Se lag, https://lagen.nu/1981:130) En arvtagare kan därför inte sägas inneha en ”fordran på arvsskifte”. Om en arvinge inte har gjort anspråk på sitt arv efter ett visst antal år kan denne genom ”passivitet” anses ha eftergett sin rätt till arv. Passivitet är dock inget som finns uttryckligen reglerat i lagtext. Passivitet finns istället angivet i vissa rättsfall på området. (För ytterligare läsning vänligen se: NJA 2009 s. 437 och NJA 1993 s. 570).  I linje med det som HD uttalar i fallen kan passivitet anses inträda efter cirka 20 år.

Sammanfattningsvis borde det enklaste sättet, om omständigheterna tillåter, vara att kontakta någon annan delägare i boet. Om möjligt skulle någon då kunna besvara huruvida något arvsskifte har skett. Vad gäller tidsgräns för anspråk på arv finns en sådan. Men exakt när denna tidsgräns inträder beror i stor utsträckning på omständigheterna i varje enskilt fall.

Hoppas du kunde finna vägledning i mitt svar.

Med Vänlig Hälsning

Hannah JakobssonRådgivare