FrågaFAMILJERÄTTAdoption17/04/2017

Ansökningsblanketter vid adoption

Hej! Var kan jag hitta ansökningsblanketter för adoption av en ensamkommande kille, född -99, som ännu inte fått uppehållstillstånd i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktat Lawline!

Hej!
För att adoptera måste man ansöka hos tingsrätten.
Bestämmelser om adoption återfinns i 4 kapitlet föräldrabalken (FB), som du kan hitta här.
Om barnet är under arton år kan det krävas samtycke av den biologiska föräldern. Det krävs dock inte om föräldern inte har vårdnaden eller befinner sig på okänd ort. (5 § 2 st. FB) Samtycke krävs även av barnet själv om det är över tolv år.
När adoptionen gått igenom så bryts de juridiska banden till den biologiska föräldern/föräldrarna. Det handlar om frågor som boende, vårdnad, att rätten till arv upphör mm.

Det finns många blanketter att fylla i när det kommer till adoption. Dessa hittar du här. ¨
Här hittar du annan matnyttig information angående adoptioner.

Lycka till!

Sofia NygrenRådgivare