Ansökan pga anknytning

Hejsan!

Min amerikanska fru ansökte om uppehållstillstånd den 26:mars 2015. Jag har vid flertalet gånger kontaktat Migrationsverket angående vårt ärende men vi får olika svar varje gång (allt från att det ligger i New York till senast - att det är kvar i Sverige helt orört)

Finns det någon deadline till när de måste titta på vårt ärende? Jag har hört rykten (men det är bara rykten) att enligt EU-lag så måste de börja med vårt ärende (på grund av att vi är gifta) inom nio månader. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga avser ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning. Den regel som berör detta finns i 5 kap 3 § utlänningslagen.

Huvudregeln är att handläggning av ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning får ta upp till 9 månader innan ett beslut ska ges, se 4 kap 21a § utlänningsförordning. Däremot finns det undantag till denna regel och det är om det föreligger särskilda skäl. Dessa särskilda skäl kan vara att ärendet är komplicerat eller att den som är sökande inte lämnar in nödvändig beslutsunderlag, kompletterar ansökan eller medverkar i handläggningen av ärendet. Särskilda skäl kan även vara om det rör sig om en komplicerad utredning där frågor som rör allmän ordning eller säkerhet aktualiseras.

På grund av hur det ser ut i världen idag kommer väldigt många ansökningar in till Migrationsverket vilket får handläggningstiderna att öka. Detta kan bero på att frågorna är av komplicerad art eller rör allmän säkerhet eller ordning, men beror även på att Migrationsverket prioriterar asylsökande. Migrationsverket har på sin hemsida angett att det kan ta upp till 21 månader för dem att avsluta ett ärende. Därmed gäller detta som undantag till 9 månader regeln just nu.

Alltså kan det tyvärr ta upp till 21 månader för Er att få ett beslut. Trots det så behöver ni ju få svar om hur ert ärende ligger till. Jag rekommenderar därför att du ringer till Migrationsverket och frågar om din fru fått en handläggare ännu. Ta kontakt med denna i så fall och fråga hen om ert ärende. Denna person är den som har koll på ärendet och är den som kommer begära kompletteringar om det skulle behövas.

Hoppas detta gav dig svar och hör gärna av dig om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Bassima DemirRådgivare