Ansökan om uppehållstillstånd, när?

Min flickvän är tredjelandsmedborgare som studerar i Finland med student vissa som gäller för två år. Vi planerar att bli sambo i Sverige efter hennes studier tog slut. Kan hon ansöka om uppehållstillstånd pga planerat samboskap i Sverige medan hon studerar i Finland eller ska hon vara i hemlandet för att kunna göra ansökan? Vi uppfyller andra kraven (jag är svensk medborgare och har stort bostad och veldig bra inkomst)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 5 kap. 18 § Utlänningslagen (2005:716) (UtlL) ska en ansökan om uppehållstillstånd i Sverige gjorts och beviljats innan inresan i landet! Viktigt att notera är alltså att en sådan ansökan inte ska bifallas efter inresa. Till huvudregel följer av paragrafens andra stycke flera undantag. Till dessa undantag hör emellertid inte, som jag förstår vara erat fall, ansökningar pga anknytning till en partner med avsikt att ingå samboskap (jfr 5 kap. 3a § UtlL).

5 kap. 18 § UtlL anger dock ingenting om att ansökan måste ske från hemlandet, utan endast innan inresa i Sverige. Alltså, din flickvän kan ansöka om uppehållstillstånd pga anknytning till dig från exempelvis Finland.

Utöver detta behöver ni kunna bevisa seriositeten i erat förhållande och avsikter att ingå samboskap för att uppehållstillstånd ska beviljas. Bevisbördan ligger på sökanden som alltså ska göra det sannolikt att det är frågande om ett seriöst förhållande. Migrationsverket gör sedan en helhetsbedömning av omständigheterna, varibland följande beaktas: Har förhållandet varat en viss tid? Har parterna träffats i viss utsträckning? Har parterna god kännedom om varandra? Har parterna ett gemensamt språk att kommunicera på? (jfr rättsfallet MIG 2007:45)

Precis som du själv anger finns det även krav på dig som anknytningsperson. Dessa låter det som att du har koll på och uppfyller genom ditt medborgarskap och att du uppfyller försörjnings- och bostadskraven (jfr 5 kap. 3b § UtlL och 4 kap. 4f § Utlänningsförordningen ((UtlF)).

Av 5 kap. 18 § punkten 3 UtlL framgår att när en ansökan om uppehållstillstånd avser förlängning av ett tidsbegränsat uppehållstillstånd som beviljats bl.a med stöd av 5 kap. 3a § (som är aktuellt i erat fall) gäller inte huvudregeln om att ansökan och bifall ska ske innan inresa. Alltså, om/när din flickvän eventuellt ansöker om förlängning i framtiden behöver hon inte resa från Sverige för att göra sin ansökan!

Lycka till med allt och hoppas din fråga blev besvarad!

Lawline RådgivareRådgivare