Ansökan om uppehållstillstånd efter inresa

Jag har bott i USA i snart 10 år och jag träffade min man här för 5 år sen (han är amerikansk medborgare och jag är svensk medborgare). Vi har en son tillsammans som är född i USA så han har båda våra medborgarskap. Vi vill flytta tillbaka till Sverige, där resten av min familj bor. Min fråga är, måste han vara i USA när han söker för uppehållstillstånd eller kan han göra det när vi kommer till Sverige och vänta där med tanke på att vi har barn tillsammans (som nu är 2 år) så att han inte behöver vara ifrån sitt barn så lång tid?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om uppehållstillstånd regleras i Utlänningslagen (UtlL). I 5:18 UtlL framgår det att huvudregeln är att man måste ha ansökt och fått beviljats uppehållstillstånd före inresan i Sverige och att uppehållstillstånd inte kan ges efter inresan. Det finns dock undantag från denna huvudregel. Undantag kan bland annat göras när någon har stark anknytning till en person som är bosatt i Sverige och det inte skäligen kan krävas att personen ska söka från annat land. Denna starka anknytning kan bland annat vara till en make eller ett barn. Enligt 4 st ska det vid skälighetsbedömningen tas hänsyn till de konsekvenser som det kan innebära för ett barn att skiljas från sin förälder.

Sammanfattningsvis är huvudregeln att uppehållstillstånd ska sökas innan inresa men undantag kan i vissa fall göras.

Vänligen,

Matilda CroneRådgivare