Ansökan om uppehållstillstånd

Hej! Jag har ansökt om uppehållstillstånd för min make sedan augusti förra året och jag får inte någon svar eller någon tid när är dags för besked?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

På Migrationsverkets hemsida (http://www.migrationsverket.se/info/2246.html) framgår ungefär hur lång tid man kan behöva vänta innan Migrationsverket behandlar ansökan om uppehållstillstånd för att bo med annan i Sverige. Den som ansöker om uppehållstillstånd för första gången beräknas behöva vänta i 7 månader om man ansökt via internet medan det kan ta ungefär 12 månader för den som ansökt via blankett. Om den person som ansökan gäller har beviljats uppehållstillstånd tidigare är väntetiderna inte riktigt lika långa.

Notera att Migrationsverket har skrivit på sin hemsida att väntetiderna beräknas vara lite längre än i vanliga fall på grund av att väldigt många ansöker om uppehållstillstånd just nu.

Det finns eventuellt en möjlighet att bevaka ärendet genom att skriva in ärendets beteckningsnummer (http://www.migrationsverket.se/info/2306.html).

Förhoppningsvis får ni svar så fort som möjligt.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare