Ansöka om uppehållstillstånd på grund av anknytning

Hej! Jag bor i Sverige och är svensk medborgare, min tjej bor i Kazakstan och vi vill ansöka om uppehållstillstånd, är det möjligt för henne att besöka Sverige med till exempel ett visum under tiden vi ansöker uppehållstillstånd eller får hon ej resa till Sverige under ansökningstiden för uppehållstillståndet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nedan kommer jag att gå igenom reglerna för ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning. Reglerna hittar du i utlänningslagen. Jag känner dock inte till alla omständigheter i fallet och kan endast ge ett generellt svar utifrån reglerna i utlänningslagen.

I ditt fall tolkar jag det som att ni vill bli sambor i Sverige och inte har varit det tidigare. Då får Migrationsverket bevilja uppehållstillstånd enligt 5 kap 3 a § utlänningslagen. Kraven är att du ska kunna försörja dig och din partner samt att du har en bostad som är av tillräcklig storlek och standard för er två. ( 5 kap 3 b § utlänningslagen

Uppehållstillståndet ska vara klart innan din partner reser in i Sverige. Enligt migrationsverkets riktlinjer kan en sökande vanligtvis inte beviljas uppehållstillstånd för varaktigt boende i Sverige om denne redan befinner sig i Sverige med ett visum. Det är alltså möjligt för din partner att resa in i Sverige på ett visum. Risken är dock att hon endast kan få förlängt tillstånd för besök och inte ett uppehållstillstånd på grund av anknytning. Därför rekommenderar jag att din partner ansöker om uppehållstillstånd från sitt hemland.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare