Ansöka om skilsmässa i Sverige

Hej

Min väninna har gift sig i Kosovo. Äktenskapet är registrerat o Sverige. Hon är svensk medborgare och han är medborgare i Kosovo. Han har uppehållstillstånd här. Vart ska de vända sig för att ansöka om skilsmässan? Kan de ansöka om skilsmässa i Sverige? Eller I Kosovo? Hur gör man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om man kan ansöka om skilsmässa i Sverige när ena parten är medborgare i Sverige och andra parten i ett icke- EU land. I och med att jag inte är insatt i juridiken i Kosovo kan jag inte svara mer än att man sannolikt kan ansöka om skilsmässa där om giftermålet skedde där.

Om parterna har hemvist (särskild koppling) till Sverige kan de alltid ansöka om skilsmässa här. Om båda parter bor i Sverige, vilket jag förmodar i och med att han har uppehållstillstånd här och hon är svensk medborgare har de sannolikt hemvist i Sverige och kan alltså ansöka om skilsmässa här (artikel 3 Bryssel II- förordningen).

Här finns mer information om att ansöka om skilsmässa i Sverige. Här finns särskild information om enskild ansökan om skilsmässa och här finns blankett för gemensam ansökan om skilsmässa i Sverige.

Vänligen,

Anna LissRådgivare