Ansöka om betalningsföreläggande om man inte får betalt

hej! min sambo levde på mig i ett halvår när vi flyttade ihop då han inte hade jobb. vi skrev upp en skuld redan då om månadshyra, internet och sånt för jag inte skulle få stå för allt. han fick ett jobb och lämnade mig. vi skrev om skulden och han godkände den, var villig att betala och jag skrev även ett kontrakt (dock inget vittne) om vad skulden var på, minimum som skulle betalas varje månad och vad det var för pengar. han började betala en del, men nu har han skaffat en ny sambo och anser inte längre att han vill betala mig. kan jag dra detta längre? han säger att eftersom kontraktet han skrev på om skulden inte är bevittnat så kan jag inte göra någonting och han vägrar betala för han inte har råd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att kontraktet inte är bevittnat är inte avgörande för huruvida skulden finns eller inte. Du har fortfarande rätt att få betalt. När någon inte vill betala tillbaka en skuld finns det två tillvägagångssätt.

Betalningsföreläggande hos kronofogden

Ett alternativ är att ansöka om s.k. betalningsföreläggande hos kronofogden. Det kostar 300 kr att göra en ansökan och du kan i ansökan begära att ditt ex ska betala för anmälningskostnaden (17 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Kronofogden kommer efter att de fått din ansökan vända sig till ditt ex och han får då tillfälle att yttra sig kring hur han ställer sig till betalningsanspråket. Skulle han bestrida finns det inget kronofogden kan göra då de inte får pröva huruvida det faktiskt finns en skuld eller inte. Du kommer i så fall få frågan om du vill ta målet vidare till tingsrätt (33 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Om ditt ex inte skulle bestrida betalningsansvar kommer kronofogden meddela ett utslag i enlighet med din ansökan och kunna driva in skulden åt dig (42 § lag om betalningsföreläggande och handräckning).

Du kan ansöka om betalningsföreläggande här.

Direkt till tingsrätten

Ditt andra alternativ är att direkt ansöka om stämning vid tingsrätt och där yrka på att få betalt.

Att kontraktet inte är bevittnat är som sagt inget problem, utan så länge du kan bevisa att det finns en skuld har du såklart rätt att få betalt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare