Annullera överlåtelseavtal

Min dotter var sambo i studentlägenhet. Hon skrev på överlåtelseavtal till sambon (eftersom hon var färdig med grundstudierna) och han ska doktorera. Strax efter påskriften gjorde han slut. Kan hon annullera överlåtelseavtalet? Det var hon som fick lägenheten i början genom kötid.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Ett ingånget avtal är bindande för avtalsparterna. Vad jag kan utläsa av din fråga låter det som att avtalet dessutom är korrekt upprättat. Det blir därför svårt för din dotter att annullera ett redan fullbordat avtal.

Det hon kan göra är att kontakta sin hyresvärd och förklara situationen, men det finns egentligen inget som tyder på att de kommer annullera det.

Studentbostäder har vanligtvis dessutom krav på att den som bor i bostaden aktivt studerar. Så även om hyresvärden skulle gå med på att annullera avtalet behöver det inte nödvändigtvis innebära att din dotter får bo kvar om hon studerat klart.

Med vänlig hälsning

Nelly CornetegRådgivare