Anmäla någon för förtal eller förolämpning vid anklagelse av brott

Jag har blivit felaktigt anklagad för sexuell ofredande. Det är påstått att jag har tagit tag i en tjejs rumpa under ett ungdomsevenemang med flera hundratals människor intill.

Tjejen petar mig på axeln och frågar ifall det var jag som tafsade på henne. Jag svarar nej och har stått still hela tiden med ryggen mot.

Hon påstår att jag passerat henne och begått gärningen vilket är felaktigt. Hon hämtar sedan polisen på mig och anmälan sker.

Hon har sedan styrkt händelsen med ett vittne under förhöret och jag med två vittnen som ska tala för min oskyldighet.

Inga ytterliggare bevis finns utöver det som sägs ord mot ord mellan oss parter. Nu blir det rättegång, jag kan väl bara neka till allt? Finns det något sätt jag kan anmäla henne för? Förtal?, förolämpning? Jag tycker att det är förolämpande och sårande att anklaga mig för ett sådant allvarligt brott men kommer det hålla i rätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer att du kan neka till brott. Till din hjälp har du givetvis din försvarsadvokat som kommer att bistå dig och föra din talan under förhandlingen i domstol.

Till förtal gör man sig skyldig då man utpekar en person som brottslig eller annars klandervärd i sitt levnadssätt. Detsamma gäller om man lämnar uppgifter som har till syfte att utsätta personen för andras missaktning (5 kap. 1 § första stycket BrB).

Förutsättningarna för att det ska bli fråga om förtal är dels att en uppgift ska ha lämnats till annan än den beskyllde (i detta fall annan än dig). När uppgiften senare kommit till tredje mans kännedom är brottet att anse som fullbordat.

Är det inte fråga om förtal kan man dömas till förolämpning. Den som riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan gör sig skyldig till förolämpning, under förutsättning att gärningen varit ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet (5 kap. 3 § första stycket BrB).

Bedömningen av huruvida något av dessa britt föreligger är givetvis ingenting du själv har i uppgift att avgöra. Är det så att du är felaktigt anklagad kan du givetvis anmäla brott genom att vända dig till polisen vid närmaste polisstation eller annars genom att ringa det icke akuta numret 114 14.

Marija StevanovicRådgivare