Anknytningsperson med dubbel bosättning

Hej jag är svensk medborgare och min man har fått temporär uppehållstillstånd. Vi har fått barn tillsammans i Sverige. Jag undrar om min man kan ansöka om förlängning av UT kortet till permanent om jag skaffar jobb i Norge men har dubbel bosättning? Vi vill inte flytta till Norge men jobbet ger oss ekonomisk stöd som vi just nu behöver?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om du är svensk medborgare och din man har fått uppehållstillstånd pga. anknytning till dig ska uppehållstillståndet vara tillfälligt. Enligt huvudregeln kan han först efter att han har haft tillfälligt uppehållstillstånd i två år beviljas ett permanent uppehållstillstånd.

Om ett nytt tidsbegränsat eller permanent uppehållstillstånd kan beviljas honom är avhängigt huruvida förhållandet med dig består eller inte, se utlänningslagen 5 kap. 16 §. Om du jobbar i Norge eller Sverige saknar således betydelse för din makes uppehållstillstånd, inte heller påverkar det om du har en övernattningsbostad eller liknande på annan ort, det avgörande är om ert förhållande består.

Sofia LinderRådgivare