Anhöringinvandring - skillnad mellan sambor eller make/maka?

Hej jag och min man från Kosovo har ansökt om uppehållstillstånd från den 4/3 -15.Var i Skopje för intervju i april 2016.Väntar sedan dess på svar från migrationsverket. Jag undrar bara om han har mer rättigheter om vi gifter oss eller är det likvärdigt som sambo?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Den enda skillnaden det skulle kunna göra är uppehållstillstånd på anhöriggrunden.

Om du t.ex. får uppehållstillstånd men inte din sambo så kan han söka om uppehållstillstånd på grund av att han är anhörig till dig.

Frågan regleras i 5:3 Utlänningslagen och enligt den räknas både make/maka och sambo vara anhörig. Det är alltså ingen skillnad där på om ni är sambor eller gifta i det fallet.

Vem som ingår i kärnfamiljen/som anhöriga kan dock diskuteras utifrån olika sociala och kulturella strukturer, att kärnfamiljens medlemmar har en rätt att leva tillsammans är en konsekvens av rätten till familj och familjeliv vilket är en grundläggande mänsklig rättighet.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare