Anhörigersättning vid personskada som lett till döden

I ett uppmärksammat mål som pågår nu så har anhöriga till en avliden person krävt skadestånd. Dessa anhöriga är offrets barn, sambo, syskon och föräldrar. Skadeståndslagen (5:2 st 2) säger att endast personer som är berättigade till underhåll eller på annat sätt är berroende av den avlidnes försörjning ska få skadestånd. Dessa är ju barnen och sambon. Varför kan då de andra söka skadestånd?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 5:2 skadeståndslagen ska det när personskada lett till döden betalas ersättning för:

1. Begravningskostnad och, i skälig omfattning, annan kostnad till följd av dödsfallet,
2. förlust av underhåll,
3. personskada som till följd av dödsfallet åsamkats någon som stod den avlidne särskilt nära.

Vad du skriver står i 5:2 2 st och gäller bara för p. 2 (förlust av underhåll). Detta kan bara ges till de efterlevande som enligt lag hade rätt till underhåll av den avlidne eller som på annat sätt var beroende av honom/henne för sin försörjning.

Ifall man inte uppnår vad som står i 5:2 2 st kan man alltså inte få skadestånd för förlust av underhåll, men man kan ändå få för begravningskostnad (p. 1) och personskada (p. 3). Exempel på personskada kan vara att en som stod den avlidne särskilt nära drabbats av psykisk chock pga dödsfallet. En som stod den avlidne särskilt nära kan t ex vara: make, sambo, barn, föräldrar och syskon.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare