FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/08/2019

Ångrat distansköp - tvist med företag

Hej!

Jag köpte ett paraply online till mitt bröllop men det anlände för sent och jag lät det gå tillbaka till företaget efter att jag prata med dem via email. De har inget telefonnummer och det verkar bara vara en ensam kille som har företaget. Det har gått nästan en månad sedan de fick tillbaka varan - har bevis från DHL att de mottagit returen - men säljaren svarade först föra veckan och påstod då att de inte fått tillbaka varan (trots att jag har bevis). Jag har sedan dess skickat screenshots till säljaren som bevisar att de mottagit det. Vad gör jag om de inte återbetalar, vem kan jag kontakta härnäst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att företaget inte vill kännas vid att de har mottagit returen, trots att du har bevis att så har skett. Enligt 2 kap. 10 § Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL) har du som konsument rätt att ångra ditt köp online. Detta innebär att prestationerna ska gå åter - företaget får tillbaka varan och du får tillbaka pengarna som du betalade. Då du har skickat tillbaka varan, ska också en återbetalning ske från företagets sida i enlighet med 2 kap. 14 § DAL.

Som första steg är alltid att tala med företaget och lösa tvisten på tumanhand. Mitt råd är att ännu en gång kontakta företaget och gör gällande att du har utnyttjat rätten att ångra köpet och att företaget i en sådan situation har skyldighet att betala tillbaka den summa som konsumenten har betalat företaget.

Då du inte verkar ha nått någon framgång med detta kan du ta se om din kommun erbjuder konsumentvägledning. Många kommuner erbjuder nämligen denna service. Här kan du söka om din kommun erbjuder konsumentvägledning:

https://www.hallakonsument.se/kommunernas-konsumentverksamhet/?query=&KVL=true&BUS=true#content-top

Du kan också vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och låta de göra en bedömning av tvisten. ARNs beslut blir i sådant fall en rekommendation om hur ärendet bör lösas. Du kan läsa mer om ARN här: https://arn.se

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och lycka med ärendet!

Med vänlig hälsning,

Ida HellstenRådgivare