FrågaKÖPRÄTTÖvrigt14/08/2015

Ångerrätt vid s.k. canvasförsäljning

Har ingått ett tv-paket abonnemang med försäljare som stod i ett köpcentrum, alltså utanför affärslokalerna. Nu vill jag ångra detta avtal och de säger att det är en sk Canvasföräljning och därmed gäller inte lagen och ångerrätt, att företaget kan bestämma själva. Jag hävdar att de har helt fel och det är just detta lagen gäller för sedan 2014. Har jag rätt? Har jag ångerrätt när jag tecknat ett sådant avtal med säljare i en monter som en varit inne i butiken?

Hur gör man om företaget struntar i detta och fortfarande hävdar att de har andra avtal som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är korrekt som du säger, att när det gäller avtal utanför affärslokalerna som innefattar bland annat så kallade canvasförsäljningar så är den nya lagen, Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokalerna tillämplig. Försäljning i ett köpcentrum är ett typexempel på när lagen blir tillämplig. Denna lag stadgar att som konsument har man 14 dagars ångerrätt, se 2:10 Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokalerna. Ångerfristen börjar löpa antingen från och med den dag du ingick avtalet om det är en tjänst, om det även är en vara som ingår i tv-paketet (så som en tv-box eller liknande) börjar ångerfristen löpa från och med den dag du får varan, se 2:12 Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokalerna. Du har alltså ångerrätt.

Min rekommendation är att du återigen kontaktar företaget och meddelar att du ångrar köpet samt lämna tillbaka eventuell vara. De behöver inte bekräfta att du ångrat köpet för att ångerrätten ska gälla. Om företaget fortfarande ignorerar dig kan du anmäla dem till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), de kan kostnadsfritt pröva er tvist, dock måste beloppet på prenumerationen vara över 1000kr. Gå gärna in på deras hemsida som du hittar här om du vill ha reda på mer.

Om du har några vidare frågor är du välkommen att återkomma.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare