FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/09/2018

Ångerrätt vid köp på avbetalning

Hej! Igår köpte jag två par hörlurar på en marknad av ett internetföretag och betalningen skulle ske genom avbetalning hos billmate.se. Idag ångrar jag mitt köp och vill häva köpet och skicka tillbaka varorna som är i obrutna förpackningar. När jag försöker kontakta företaget som sålda hörlurarna till mig så vill säljaren att jag ska skicka varorna till hans hemadress.nån information om returer och ångerrätt finns heller inte angivet på företagets hemsida. Jag har ett dåligt kvitto där inga villkor står med. Det står endast att jag ska betala 265:- I månaden i 24 månader. Efter lite efterforskning så visar det sig att jag köpt hörlurar på avbetalning för sammanlagt 4800:- och på sudios hemsida(märket på hörlurarna) kostar samma hörlurar 995:-. Jag har alltså blivit lurad. Jag har varit i kontakt med billmate som såklart vill att jag ska vända mig till företaget som sålda varorna till mig. Nu vågar jag inte skicka tillbaka varorna till säljarens hemadress då det finns risk för att avbetalningen inte hävs. Han kan ju påstå att jag inte skickat tillbaka varorna. Hur går jag tillväga för att kunna lämna tillbaka varorna och vara säker på att avbetalningen stryks hos billmate.se?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du är en privatperson och är över 18 år.

Har jag ångerrätt vid köp på avbetalning?

Som privatperson har du enligt 21 § konsumentkreditlagen rätt att frånträda ett köp på avbetalning inom 14 dagar från att du köpt varan. Har mer än 14 dagar gått finns det tyvärr ingen bestämmelse i lagen som hjälper dig.

Hur vet jag att säljaren har fått fram min vara?

För att veta om säljaren har fått fram din vara föreslår jag att du skickar varan som rekommenderat. Rekommenderat brev innebär att varan är spårbar och att försändelsen lämnas ut till mottagaren mot en kvittens eller uppvisande av legitimation. Ett annat alternativ är att lämna varan hos säljaren om det är möjligt.

Hur vet jag om avbetalningen avslutas?

Om du vill använda din ångerrätt ska avtalet upphöra att gälla utan att du får åläggas någon påföljd av detta, 25 § Konsumentkreditlagen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna ifall du har fler funderingar!

Vänligen,

Paulina CeylanRådgivare