FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/09/2019

Ångerrätt vid köp av spel över internet?

Hej,

Efter alla skriverier om EGS (Epic Game Store) så valde jag att till slut köpa ett spel hos dem.

När jag skulle bekräfta min beställning så fick informationen att jag har 14 dagar ångerrätt, och att jag som tillhör EU har 14 dagar ångerätt, men för att gå vidare MÅSTE jag avsäga mig denna rätt, och kan bara ångra mig efter två timmar spelande.

I detta skede så kan jag acceptera detta, eller tacka nej, men då får jag inte köpa spelet i fråga.

Jag tycker detta låter lite märkligt, och att jag som enskild individ aldrig kan avsäga mina lagliga rättigheter för att fullborda ett köp?

Hur ser ni och EU på detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan jag säga att jag personligen är beredd att hålla med dig. Det kan tyckas märkligt att man genom ett knapptryck avsäger sig en stor del av konsumentskyddet som man dessutom i realiteten blir tvingad till om man vill köpa produkten.

Rent lagligt, juridiskt sätt så är det dock i enlighet med gällande lagstiftning. Se 10 § i Lag om distansavtal , där det står precis som du säger att som huvudregel har man 14 dagars ångerrätt vid köp av digitalt innehåll.
Men så finns det ett undantag i 11 § samma lag, bestämmelsen har en lista på tjänster där ångerrätten inte gäller. 11 § punkt 11 säger att det inte finns någon ångerrätt för digitalt innehåll förutsatt att konsumenten har godkänt detta. Och det stämmer ju in på din situation, där du aktivt behövde godkänna detta för att kunna gå vidare med köpet.

Denna lagstiftning är också i enlighet med EU och är en del av EU:s gemensamma konsumentskydd.

Att du ändå har 2h ångerrätt i ditt fall är enbart "goodwill" från företaget som säljer tjänsterna och ingenting som regleras i lag. Detta medför också att tiden för ångerrätt varierar från olika företag och tjänster från ingen ångerrätt alls till ibland flera dagar. Så var uppmärksam på detta innan man köper digitalt innehåll.

Hoppas det svarade på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare