FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/12/2019

Ångerrätt vid köp av presentkort

Hej! Jag har fått ett presentkort på en salong där man gör kosmetiska saker - i detta fall ögonbryn. Jag har inte utfört det, utan vill ångra köpet mina nära och kära ha gjort, eftersom jag inte vill utföra detta. Men personen som detta kort är köpt hos hävdar att man inte har ångerrätt? Det hade denne persons revisor sagt.

Kvitto finns och även presentkortet.

Gäller ångerrätten? Hur gör man om denne vägrar att betala tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte om presentkortet är köpt i butik eller via internet (distansköp) så jag kommer förklara vad som gäller i båda situationerna.

Distansköp:

När du ingår ett avtal på en hemsida har du som huvudregel 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit varan, dvs. presentkortet. I lagen stadgas vissa undantag som faller utanför denna ångerrätt, (2 kap. 11 § distansavtalslagen) men presentkort/värdehandlingar faller inte in under något av dessa undantag. Lagen är tvingande till fördel för dig som konsument vilket innebär att det inte går att avtala bort ångerrätten. Det saknar alltså betydelse att det på hemsidan eller någon annanstans står att ångerrätten inte gäller.

Köp i butik:

Huvudregeln när man handlar i butik är att ingen ångerrätt finns. Däremot är det vanligt att butiker erbjuder öppet köp vilket i princip kan likställas med ångerrätt (vissa regler om risken för varan skiljer sig). Det är dock inte obligatoriskt för butiker att ha öppet köp utan butikerna bestämmer själva sina regler så öppet köp är frivilligt att erbjuda. Det innebär att en del butiker kan erbjuda 30 dagars öppet köp medan andra inte erbjuder öppet köp alls.

Borde säljaren informerat om att ångerrätt inte förelåg?

Vid distansavtal finns ett lagstadgat informationskrav som innebär att säljaren ska informera om ångerrätten för att ångerfristen ska påbörjas. Det finns dock inget informationskrav för köp i butik. Butiken är alltså inte skyldig meddela att de inte tillämpar öppet köp utan du som köpare är skyldig att fråga säljaren om möjligheten att återlämna varan innan köpet.

Sammanfattning:

Detta innebär alltså att du har ångerrätt om presentkortet var köpt via internet men inte om det var köpt i butik. Om presentkortet var köpt i butik kan du tyvärr inte tvinga butiken att återta varan och få pengarna tillbaka, men det går säkert att sälja vidare till en vän eller via blocket!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Elise SohlbergRådgivare