Ångerrätt vid konsumentköp

Jag har beställt en tröja från en svensk internethandel och fick hem varan efter 5 dagar men de vägrade låta mig ångra köpet, får dom göra så??????????

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag utgår från att tröjan är inhandlad i egenskap av konsument och av ett företag. Frågan kan besvaras enkelt. Av 2 kap. 10 § lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler framgår att du har rätt att ångra ditt köp 14 inom 14 dagar. Det räcker med att du lämnar meddelande till internethandeln för att du ska ha rätt att ångra köpet, vilket du också har gjort.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Med vänlig hälsning,

Erik Hellem AnderssonRådgivare