Ångerrätt vid bilköp från bilfirma

Jag har besökt en bilfirma och tycker om en bil och har tänkt köpa den. Bilsäljare skrev ut ett köpeavtal. Om jag kommer ihåg rätt så har jag inte skrivit under det avtalet. Leveranstid är om två dagar. Jag undrar om jag kan ångra köpet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köp hos bilhandlare regleras av Konsumentköplagen (KköpL).

Eftersom du inte skrivit under något avtal, har du inte ingått något bindande avtal och har således rätt att meddela bilsäljaren att du inte ska köpa bilen.

Inget avtal, ingen bundenhet

Om du däremot ingår avtal med en bilhandlare så har du ingen ångerrätt. Ångerrätten gäller vid hem- och distansavtal, t.ex. om du köper något via internet eller telefon. Eftersom du har beställt bilen hos bilfirman och kommit överens om att få bilen levererad om två dagar så har du rätt att avbeställa den fram tills du faktiskt fått den (37 § KköpL). Du kan dock bli skyldig att betala en viss ersättning till bilsäljaren på grund av din avbeställning (41 § KköpL).

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ayub AkbariRådgivare