Ångerrätt vid bilköp

Var på volvo och kollade på en bil, den var fin och jag sa att jag vill ha den. Vi gick genom snabbt och skrev på Ordersedel utan jag ens provkört. Det gick fort helt enkelt, men jag har inte fått bilen än. Den ska poleras först. Jag undrar om jag kan säga att jag inte vill ha bilen? Om det är något fel på den? Eller måste jag köpa den oavsett?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej,

Genom att skriva på ordersedeln ingick du och bilhandlaren ett bindande avtal om köp av bilen. Huvudregeln är att avtal ska hållas och att du som köpare måste genomföra din del av avtalet genom att betala för bilen. Rätt att ångra ett köp en viss tid efter att köpet genomförts existerar endast vid hem- och distansförsäljning. Det finns alltså inte någon möjlighet att ångra köpet av bilen.

Den möjlighet du har är att häva köpet. För att hävning av bilköpet ska kunna göras, och du därmed inte behöver betala för bilen, krävs antingen att bilen är behäftad med fel vid leveransen eller att leveransen av bilen försenas. För att ett fel på bilen ska berättiga en hävning av köpet, krävs att felet inte kan åtgärdas genom reparering eller omleverans och att det är av väsentlig betydelse för dig som köpare (16§, 22§, 28§, 29§ konsumentköplagen). Om förseningen av billeveransen till dig är av väsentlig betydelse, kan hävning bli aktuellt (9§, 12§ konsumentköplagen).

Utsikterna till att backa ur bilköpet är således inte särskilt goda, såvida inte bilen har väsentliga fel eller levereras senare än avtalat.

Konsumentköplagen hittar du https://lagen.nu/1990:932.

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare