FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/08/2019

Ångerrätt vid beställningsvara

Hej.

Kan en e-butik märka en vara med "Beställningsvara, ej på lager" och därmed komma undan från den lagstadgade 14-dagars ångerrätten?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

14-dagars lagstadgad ångerrätt

När du köper en vara på distans är det lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL) som är tillämplig. Av 2 kap. 10 § DAL framgår som huvudregel att du som konsument har en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar.

Det finns dock undantag till huvudregeln som begränsar den lagstadgade ångerrätten och detta framgår av 2 kap. 11 § DAL.

Undantag till ångerrätten

Ångerrätt gäller inte för avtal som ''avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel'' (tredje punkten). Det här gäller varor som ska tillverkas enligt konsumentens anvisningar. Om varan inte finns på lager och det framgår att det är en beställningsvara så måste företaget alltså beställa varan av sin leverantör som tillverkar varan på beställning till dig som konsument. Om varan inte ska tillverkas med anvisningar från dig som konsument så att det får en tydlig personlig prägel, så gäller den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar. Företaget kan alltså inte komma undan från den lagstadgade ångerrätten då undantaget inte är tillämpligt.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar,

Anna OstanekRådgivare