FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/12/2019

Ångerrätt och säljarens informationsskyldighet vid distansköp

Under black friday passade jag på att köpa ett par trådlösa hörlurar. Var lite orolig att de skulle vara för stora men i och med att de på deras sida skrev "If you're not satisfied with your product you can off course return it! You have 14 days right under Swedish distance selling law to return your item. You must contact customer service before returning your item. You have the right to examine the goods you have purchased. But to cancel the purchase your item must be in the so-called essentially unchanged condition. Due to hygienic reasons your item cannot be used or tested.".

Jag får hem hörlurarna, öppnat paketet (dvs tar bort tre tejpbitar på locket, ingen skada på paketet) och lyfter upp en hörlur men kan konstatera att hörlurarna är VÄLDIGT stora och väljer att kontakta företaget för att utnyttja min ångerrätt. De vägrar. De säger att produkten inte har något värde längre i och med att jag öppnat paketet och därför kan de inte ta tillbaka produkten. Detta gjorde mig väldigt förvånad i och med att de på sin hemsida skrev att man får "examine the goods" och att de ska vara i "unchanged condition", vilket de är. De är oanvända och inga tillbehör är uppackade. Har skickat texten till dem och de enda de säger att de förstår att det blev otydligt och att de tar åt sig min feedback, så de erkänner själva att de skriver dåligt men lägger ändå skulden på mig.

Har de verkligen rätt att nu i efterhand efter att jag köpt produkten ångra sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du köpte hörlurarna via internet är lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) tillämplig.

Ångerrätt för konsumenter:

Som konsument har du som huvudregel rätt att ångra köp som skett på distans. Du ångrar ett köp genom att kontakta företaget och meddela att du vill utnyttja ångerrätten. Från den dagen då du mottagit varan har du 14 dagar på dig att meddela säljaren om att du vill ångra köpet (2 kap. 10 och 12 § Distansavtalslagen).

Undantag från ångerrätten:

I 2 kap. 11 § distansavtalslagen finns vissa undantag från ångerrätten. I ditt fall är det enda tillämpliga undantaget punkt 5 som anger att ångerrätt inte gäller för en vara med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. In-ear hörlurar kan klassas som sådana kroppsnära produkter att förseglingen inte får brytas.

Information om avvikelse från ångerrätten:

Observera dock att säljaren måste informera dig om att ångerrätten inte gäller, och sådan information ska ges innan avtalet ingås enligt 2 kap. 2 § p. 9 distansavtalslagen. Informationen ska ges klart och begripligt enligt 2 kap. 3 § distansavtalslagen och i ditt fall har företaget till och med erkänt att informationen varit otydlig.

Har ingen information om att ångerrätten inte gäller för just den varan du köpt givits ska marknadsföringslagen tillämpas (2 kap. 6 § distansavtalslagen). Enligt 12 § p. 5 i marknadsföringslagen är marknadsföringen vilseledande om säljaren inte lämnat den informationen som distansavtalslagen anger. Vid vilseledande marknadsföring har du som konsument rätt till skadestånd för den skada som uppkommit (37 § marknadsföringslagen).

Vad kan du göra?

Jag rekommenderar att du kollar igenom all information du fått i relation till köpet för att se om det står klart att du inte fått information om att ångerrätten inte gäller på hörlurarna. Om ingen information givits bör du kontakta företaget igen och meddela att de har stridit mot informationsskyldigheten i 2 kap. 2 § 9 p. distansavtalslagen och 12 § 5 p. marknadsföringslagen samt att du kommer göra en anmälan till konsumentverket och kräva skadestånd enligt 37 § marknadsföringslagen om du inte får returnera varan. Vägrar företaget fortfarande att returnera rekommenderar jag att du tar ärendet till konsumentverket så att de får utreda ärendet.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Elise SohlbergRådgivare