FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/02/2018

Ångerrätt vid distansköp

Har man rätt att lämna tillbaka internetbeställda varor där en av dom är specialbeställt med gravyr? Får man ha provat varorna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du är en privat person som handlar för egen räkning och därför ska du anses vara en konsument. Samtidigt misstänker jag att säljaren är en näringsidkare som handlar för ändamål som har samband med sin näringsverksamhet. Eftersom det rör sig om ett distansavtal mellan dig och en näringsidkare ska lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansL) tillämpas.

Enligt 10 § distansL har du rätt till 14 dagars ångerrätt från den dagen du får varan. Däremot så framkommer det i 11 § distansL vissa situationer där en konsument inte har rätt till ångerrätten. I punkten 3 samma paragraf står det att en konsument förlorar sin ångerrätt om varan är tillverkad enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Eftersom du har beskrivit att varan är beställt med gravyr är det mycket möjligt att du inte kommer att kunna utöva din ångerrätt.

Angående provningen av varan så beror det på vilken slags vara det är. Är det en vara som snabbt kan försämras (11 § 4 p. distansL) eller som med bruten försegling inte kan lämnas tillbaka på grund av hälso- eller hygienskäl (11 § 5 p. distansL) förlorar du ångerrätten. Är det t.ex. fråga om kläder ska du vara väldigt försiktig när du provar dem i fall du vill lämna tillbaka dem.

Däremot brukar det stå det i avtalet vad som gäller angående ångerrätten. Det bästa är att kontakta företaget och fråga hur du ska göra i din situation.

Vänligen,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare
Vi använder Cookies
Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på vår webbplats. För att anpassa dina cookie-inställningar, vänligen klicka på “Mer information”