Ångerrätt i butik

Hej!

Jag har köpt en brudklänning i butik.

Inte måttbeställd eller något utan va inne och provade och en fick följa med hem. Det är idag 7 dagar sedan.

Ringer och frågade om jag fick returnera den men nej det fick jag inte. Har jag inte 14 dagar enl kkl?

Med vänlig hälsning,

Sandra

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du väljer att handla i butik, så har du som konsument ingen rätt att ångra köpet. Däremot är det väldigt vanligt att många butiker erbjuder öppet köp, vilket innebär att du kan lämna tillbaka varan och få dina pengar tillbaka.

Varje butik bestämmer själva sina regler, så öppet köp och bytesrätt är helt frivilligt för en butik att erbjuda. Detta kan innebära att vissa butiker erbjuder exempelvis 30 dagars öppet köp, medan andra butiker inte erbjuder något öppet köp alls.

Om du inte blivit erbjuden något öppet köp, så kan du tyvärr inte lämna tillbaka klänningen. Men om du däremot, skulle handlat klänningen från nätet då skulle du som konsument alltid ha en ångerrätt på 14 dagar.

Slutsats:

Eftersom du har handlat klänningen i butik så har du ingen rätt att ångra köpet. Det framgår inte heller att butiken erbjudit dig något öppet köp. Mot bakgrund av detta kan du tyvärr inte lämna tillbaka klänningen.

Sonja NajimRådgivare