FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/11/2015

Ångerätt av digitalt innehåll

Hej,

Jag har köpt en månads streamingabonnemang av en online streamingtjänst. Efter att ha testat ut tjänsten under ett par timmar blev jag besviken på tjänstens videokvalité (som inte kan skyllas på varken min hårdvara eller min bredbandsuppkoppling ((Imac i7 med en 100mbps)). Dagen därpå skickade jag in en Ångerblankett. Svaret jag fick var att jag "inte kan häva köpet eftersom jag har använt mig av tjänsten". Stämmer detta? Jag har använt mig av tjänsten, ja, men den levde inte upp till mina förväntningar - dagen därpå lämnade jag in en ångerblankett.

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är en komplicerad fråga som du ställer eftersom immateriella varor och tjänster till stor del är oreglerade i svensk rätt. Det innebär att de vanliga skyddslagstiftningarna för konsumenter som man kan använda sig av om man köper en fysisk vara eller tjänst inte går att använda.

Dock omfattas streamingtjänster som utgångspunkt av distansavtalslagen. Med stöd av distansavtalslagen har du ångerätt i 14 dagar 2:10. Dock finns ett undantag för just digitalt innehåll i 2:11 punkt 11. Där står att ångerrätten inte gäller för leverans av digitalt innehåll om det levereras på något annat än ett fysiskt medium (ex.Dvd-skiva) om "konsumenten uttryckligen har samtyckt till leverans på detta sätt och gått med på att det inte finns någon ångerrätt"

För de flesta streamingtjänster som finns på marknaden idag så framgår det av de standardavtal som du måste godkänna innan du kan börja använda tjänsten att du genom att börja titta på innehållet i tjänsten har samtyckt till att det inte finns någon ångerrätt.

Utan att veta vilken tjänst som du har använt dig av kan jag inte svara på om detta gäller även för dig men med stor sannolikhet är det tyvärr så att du inte har någon ångerrätt.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare