Ang. enskilt anspråk med anledning av brott

Hej. Min fråga är ganska invecklad men ska försöka fatta mig kort. Det är så att jag ska in på en huvudförhandling nu i juni månad då jag förra året anmälde min expojkvän för bedrägeri. I början på förra året tog han, helt utan min vetskap, lån hos olika kreditbolag. Sammanlagt är det lån tagna hos 5 bolag och hela summan sammanlagt är strax över 252.000 kronor. För att ta dessa lån, använde min expojkvän sig av mina privatuppgifter såsom kopierade mitt körkort, förfalskade min namnteckning och letade upp mina inkomstuppgifter. Mina frågor nu: Kan jag begära skadestånd för sveda och värk?? Och skulle jag behöva en advokat till huvudförhandlingen? Den åklagare som fått fallet och som anser att min expojkvän kommer bli dömd då jag hade nog med bevis mot honom, säger att advokat inte behövs. Jag får en åklagare som för min talan.. Hoppas ni kan svara på mina frågor. Snart, då huvudförhandlingsdatum är satt den 13 juni. Tack på förhand...

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Då det framkommer i din fråga om att åklagaren kommer föra din talan med anledning av ditt enskilda anspråk så behöver du inte anlita en advokat till huvudförhandlingen.

När man blir utsatt för ett brott, har målsäganden i det här fallet är målsäganden du själv rätt att med hjälp av åklagaren yrka på enskilt anspråk i samband med åtal för brott, se kap. 22:1 § Rättegångsbalken (1942:740) (RB). Du har redan anmält ditt anspråk till förundersökningsledaren/ åklagaren som har sagt att ditt enskilda anspråk till följd av aktuellt åtal kommer att tas upp i samband med huvudförhandlingen, se 22:2 1 st § RB. Skulle rätten finna att ditt enskilda anspråk utgör en väsentlig olägenhet för brottmålet, kan rätten besluta om att ditt anspråk kommer handläggas som särskilt mål enligt reglerna för tvistemål, 22:5 § RB. Även om den tilltalades gärning inte är straffbar, kan talan om enskilt anspråk prövas i samband med aktuellt åtal, 22:7 § RB.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Har du följdfrågor i ärendet eller andra juridiska funderingar är du välkommen att kontakta oss igen.

Bästa hälsningar,

Essie MalkocRådgivare