FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/12/2017

Ang. Bodelning och rätt till villkorad gåva vid bodelning

Jag fick av min första make mitt hus som enskild gåva som inte kunde räknas in i bodelning eller giftorätt, har även äktenskapsförord som säger att enskild gåva tillhör vederbörande som fått gåvan. Nu vill den mannen jag skilt mig från ha pengar om han ska flytta, då han anser han har rätt att få ut vinst på huset. Han vägrar lämna huset. Jag vill bo kvar då jag har barn med min första make som är underårig och hon bor växelvis hos oss hennes pappa bor ett kvarter bort. Jag fick huset av honom då han ville jag skulle bo nära vårt fd gemensam hem pga våra barn. Hur ska jag göra för att få min fd man att flytta ut? Vi har varit skilda i över 1 år nu. Och har han någon rätt till ersättning för ev värdeökning av huset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ert äktenskap upplöstes ska en bodelning ske. Vid en sådan bodelning ska det avgöras vem som ska få vad, vilket även innebär rätten till att ta över huset. Då det var en tid sedan ni skiljde er så antar jag att ni har haft en bodelning och att du där har fått rätt till huset. Har huset tilldelats dig vid bodelning har din tidigare make inte någon rätt till ersättning för en ev. värdeökning, eller att för den delen bo kvar i huset. Ni bör skriftligen uppmana er tidigare make att ni vill att han flyttar från huset. Vägrar han fortfarande att flytta rekommenderar jag er att kontakta kronofogden, de kan hjälpa er vidare med denna typ av ärenden.

För det fall ni ännu inte har haft en bodelning tänkte jag snabbt gå igenom hur en sådan kan gå till och vad som kommer att hända med huset.

Giftorättsgodset ska enligt 10 kap 1 § ÄktB ingå i bodelningen, och där delas på hälften. Enligt 7 kap 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB), är all egendom giftorättsgods i den mån det inte utgör enskild egendom. Vidare i ÄktB 7 kap 2 § p.2 stadgas att den en gåva som uttryckligen villkorats som enskild egendom ska förbli enskild egendom även i framtida bodelningar. Det är här upp till dig att bevisa att det finns ett sådant villkor. Av början på din fråga antar jag att du har tydlig dokumentation på detta därför inte kommer att vara något problem. Har ni alltså inte redan företagit en bodelning anser jag att du bör söka dig till närmaste tingsrätt och begära en sådan, för att få din rätt till huset bekräftad.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om du har några ytterligare frågor ber jag dig att återkomma igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare