FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/04/2023

Ändra en brottsanmälan efter hot?

Hej! Kan man anmäla en stöld mer än en gång. Situationen är så att jag blivit hotad till att inte säga att personen i fråga stulit mobilen. Av rädsla sa jag därför att jag lämnat mobilen och den senare blivit stulen. Vill nu ändra denna information till hur det egentligen gick till. Att personen tog min mobil direkt ifrån mig och att den alltså inte lämnats kvar. Tacksam för snabbt svar!!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar situationen som att du är medveten om vem som stulit din mobil men att du i anmälan inte uppgett detta pga hot från denna person. För att besvara din fråga kommer jag att ta hjälp av uppgifter som går att finna på polisens hemsida samt bestämmelser i brottsbalken.

Ändring av brottsanmälan i efterhand

Det är absolut möjligt för dig att ändra din brottsanmälan för stöld eller komplettera med ytterligare uppgifter i efterhand. Du kan göra detta på polisens hemsida.

Övergrepp i rättssak

Den som med våld eller hot om våld angriper någon för att han eller hon gjort anmälan, fört talan, avlagt vittnesmål eller annars vid förhör avgett utsaga hos en domstol eller annan myndighet eller för att hindra någon från en sådan åtgärd döms för övergrepp i rättssak till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år (17 kap. 10 § BrB). Det är alltså möjligt att personen som du nämner både gjort sig skyldig till stöld och brottet övergrepp i rättssak genom att hota dig till att inte nämna personen i en brottsanmälan. Det ska nämnas att övergrepp i rättssak ses som ett särskilt allvarligt brott, där påföljden ofta blir fängelse för gärningsmannen.

Avslutningsvis vill jag säga att det enligt min uppfattning är helt rätt av dig att komplettera anmälan trots att personen hotat dig. Som sagt finns chans att hotet bedöms som brott i sig och för att polisen ska kunna lagföra personen för detta är det av stort vikt att det finns så utförliga uppgifter som möjligt i anmälan.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp, annars är du varmt välkommen att återkomma till oss. Stort lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare