FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/10/2022

Andel i oskiftat bo kan ingå i bodelning

Vid bodelning efter äktenskapsskillnad ingår då makas andel i dödsbo som inte är skiftat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Andel i oskiftat dödsbo ingår i bodelningen om det kan anses ingå i giftorättsgodset. Giftorättsgods är den egendom som delas vid bodelningen. Det som ingår i giftorättsgodset är enligt 9 kap. 2 § äktenskapsbalken egendomsförhållandena den dag då dödsfallet inträffade.  Denna tidpunkt kallas ”den kritiska tidpunkten”. Det har ingen betydelse om egendomsförhållandena ändras efter denna dag, bodelningen utgår från vem som ägde vad dagen då maken dog.

Enligt 7 kap. 1 § äktenskapsbalken gäller att andelen är giftorättsgods så länge den inte är enskild egendom. Enskild egendom är sådan egendom som inte får tas med i bodelningen eftersom det inte anses vara giftorättsgods. Enskild egendom är enligt 7 kap. 2 § äktenskapsbalken till exempel egendom som enligt p. 3 är egendom som en make har erhållit genom testamente med villkoret att den ska vara mottagarens enskild eller enligt p. 4 är egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren ska vara mottagarens enskilda.

Sammanfattningsvis ska andel i oskiftat dödsbo ingå i bodelningen om det är giftorättsgods och alltså inte är enskild egendom enligt 7 kap. 2 § äktenskapsbalken.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare