Allmänt om brottet förolämpning på nätet

en tjej skrev hej till mig på sociala medier och jag svarade med "girl you looking fucked up", är detta olagligt eller faller det under yttrandefrihet eller bara inte tillräckligt för att vara olagligt?

Lawline svarar

hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 5 kap. 3 § brottsbalken (brb) kan ett nedsättande uttalande som är ägnat att kränka den andres självkänsla utgöra brottet förolämpning. Detta kan ge i normalfallet ge böter men kan i grova fall ge böter eller fängelse i högst 6 månader.

I ditt fall skulle ett sådant meddelande kunna utgöra en förolämpning såsom beskrivet i brottsbalken. Däremot faller inte detta brottet inom allmänt åtal och det är alltså målsägande som får driva processen själv (5 kap. 5 § brb). Det innebär att målsägande ansvarar för att inhämta bevisning och att driva själva processen.

slutsats

När man skriver på nätet till andra människor ska man agera precis såsom man gör i det "riktiga livet". Det som sägs på nätet bedöms på samma sätt som om man sagt det i egen person. Det meddelande du skickat kan utgöra brott om målsägande bestämmer sig för att driva frågan till tingsrätten.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare