FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/05/2021

Åldersskillnad i romantisk relation

Hej! Får man vara i en romantisk relation med en vuxen som är över 18 eller är 18 om man är under 18 eller under 15 års åldern?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns en lag som föreskriver hur stor åldersskillnaden mellan de två parterna i ett förhållande får vara. I svensk lag finns det inte lagar eller andra rättsliga regler som reglerar just denna fråga. Det finns dock en viss åldersgräns. När en av parterna i förhållandet är för ung begränsar det möjligheten till äktenskap eller samlag.

Lag på 18 års gräns för att ingå äktenskap

I 2 kap. 1 § Äktenskapsbalken föreskrivs att ingen under 18 år ingå äktenskap, det vill säga gifta sig. Anledningen till denna regel grundas sig på bedömningar om att personer under 18 år i allmänhet är mindre lämpliga för äktenskapets ekonomiska och personliga ansvar. I ditt fall kan äktenskap vara ett problem om du är under 18 år, och ännu större sådant om du är under 15.

Lag på 15 årsgräns för att kunna samtycka till sexuella handlingar

I Sverige är det lagligt att ha samlag från och med 15 års ålder. Barn under 15 år anses inte kunna samtycka till sexuella handlingar, vilket innebär att någon som genomför sexuella handlingar med någon under 15 år gör sig skyldig till brott enligt 6e kapitlet i Brottsbalken. I ditt fall kan detta bli ett problem om du eller din partner är under 15 år eftersom ett samtycke till sexuella handlingar inte är rättsligt giltigt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare