FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott01/03/2023

Aktuell påföljd till föraren när passagerare i en A-traktor har en annan i sitt knä

Vad är straffet för föraren att åka 3 i en a traktor, en passagerare har en annan passagerare i knät?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av trafikförordningen.

Tillämpliga bestämmelser:

Enligt 3 kap. 79 § trafikförordningen så stadgas att på eller i ett fordon får passagerare ej tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå. Läser vi vidare så framgår det av 4 kap. 6 § första stycket trafikförordningen att i en bil får inte fler passagerare tas med än vad den är registrerad för. Passagerare ska färdas på en plats som är avsedd för passagerare. Enligt 14 kap. 3 § trafikförordningen så döms förare av motordrivet fordon som bryter mot denna bestämmelse uppsåtligen eller av oaktsamhet till penningböter. Vid överträdelse av bestämmelsen i 4 kap. 6 § trafikförordningen kan även passagerare bli dömd till penningböter enligt 14 kap. 8 § trafikförordningen.

Slutsats:

Således är påföljden som aktualiseras penningböter vid överträdelse av nämnda bestämmelser.

Hoppas att mitt svar gav dig klarhet. Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare