Äktenskapsskillnad: vad gäller om en make inte vill samarbeta?

Jag och min snart ex man skickade in en gemensam ansökan om skilsmässa för snart 7 månader sedan (har gemensamma barn därav betänketid). Jag har skickat in mitt personbevis och godkänt skilsmässan men mitt ex vägrar skicka in sitt personbevis. Måste han skicka in det för att skilsmässan ska godkännas trots att vi ansökte gemensamt? Tycker jag får så luddigt svar av tingsrätten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar omständigheterna i din fråga som att ni gemensamt har ansökt om äktenskapsskillnad och att ni då har väntat i snart sju månader sedan ansökan om äktenskapsskillnad gjordes, varmed betänketiden har gått ut. Jag tolkar vidare att du har ansökt om ett särskilt yrkande om att er ansökan om äktenskapsskillnad ska fullföljas, dock tolkar jag att ditt ex inte vill medverka till äktenskapsskillnaden.

Vilken lag är tillämplig?

Det är äktenskapsbalken (ÄktB) som reglerar frågor om äktenskapsskillnad och mål om äktenskapsskillnad.

Allmänt om äktenskapsskillnad

Inledningsvis upplöses ett äktenskap antingen genom den ena makens död eller genom äktenskapsskillnad (1:5 ÄktB). Är båda makar ense om att äktenskapet ska upplösas, så har makarna rätt till äktenskapsskillnad, men en betänketid kan föregås, om man har ett gemensamt barn under 16 år (5:1 ÄktB). I så fall kan ett äktenskap endast upplösas efter betänketiden (5:2 ÄktB).

Betänketiden inleds när en ansökan om äktenskapsskillnad ges in till domstolen eller när den ena maken delger den andra maken om önskan att upplösa äktenskapet. Efter sex månader, så har en make rätt att framställa ett ”särskilt yrkande” om äktenskapsskillnad, och detta ska göras inom ett år från betänketidens början (5:3 ÄktB). När domstolens dom om äktenskapsskillnad vinner laga kraft, så är äktenskapet formellt upplöst (5:6 ÄktB).

Vad gäller om en make inte vill samarbeta?

Reglerna anger tydligt att makar har rätt att skilja sig och den ena makens önskan att upplösa ett äktenskap ska respekteras, oavsett skäl (NJA 1996 C 34). Reglerna är dock inte helt tydliga med vad som gäller om ditt ex inte vill ge in sitt personbevis, dvs. är inte samarbetsvillig. I så fall kan du stämma ditt ex genom att ansöka om stämning (14:4 ÄktB). Detta ger dig en fullföljdsrätt (14:11 ÄktB). Det betyder med andra ord att målet om äktenskapsskillnad ska fullföljas och denna rätt gäller under hela processen (prop. 1986/87:1 s. 339). Om ditt ex exempelvis uteblir från förhandlingar eller bara generellt inte medverkar, så kan du begära att målet ändå prövas (prop. 1986/87:1 s. 391). Skulle ditt ex då inte skicka in sitt personbevis eller vad än behövs, så kommer ditt mål ändå att handläggas i vanlig ordning på grund av fullföljdsrätten. På så sätt kommer du att kunna skilja dig.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är att om ditt ex inte vill skicka in sitt personbevis, så kan det inledningsvis finnas en risk för att domstolen kommer att avskriva ärendet på grund av handlingar saknas. Om du inte kan övertala ditt ex att samarbeta och vill du gärna skilja dig, så kan du stämma ditt ex och därigenom få ett mål om äktenskapsskillnad behandlad i domstol. Vidare kommer domstolen att handlägga ditt mål, trots att ditt ex även här inte skulle samarbeta, om du åberopar din fullföljdsrätt. Min rekommendation är att du ansöker om stämning, om du vill skiljas och om ditt ex inte vill samarbeta.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare