FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/06/2024

Äktenskapsskillnad efter betänketiden

Om man redan haft en betänketid som löpt ut och nu efter 6 månader som gift igen ändå kommit fram till skiljsmässa, måste man ha en ny betänketid då? Samt kan man i en bouppteckning ange att man vill bortse ifrån registrerat äktenskapsförord eller måste man först skicka in ett nytt äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att ni efter betänketidens utlöpande valt att inte ansöka om äktenskapsskillnad. I äktenskapsbalkens 5 kap. 3 § står det, har inget yrkande om äktenskapsskillnad framställts inom ett år efter att betänketiden började faller målet. Det innebär att om en part igen vill skiljas måste denna parten ansöka på nytt, med en ny betänketid.

Vid en bodelning fördelas giftorättsgodset, 10 kap. 1 § äktenskapsbalken. Makars egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, 7 kap. 1 § äktenskapsbalken. Enskild egendom är bland annat egendom som pekas ut som enskild i ett äktenskapsförord, 7 kap. 2 § äktenskapsbalken. Genom ett nytt äktenskapsförord kan makar bestämma att enskild egendom ska vara giftorättsgods, 7 kap. 3 § äktenskapsbalken. Alltså för att egendomen ska bli föremål för bodelningen krävs at ni upprättar ett nytt äktenskapsförord.

Hoppas du fick svar på frågan.

Karl MelinRådgivare