Äktenskapsskillnad

Hej!

Min man och jag går i tankarna på att separera.

VI är gifta.

År 2001 köpte vi vår villa. Den har vi byggt om och till och den är nu värd flera miljoner.

Min man står som ägare för att jag studerade när vi köpte huset.

År 2014 gifte vi oss.

Min fråga blir nu, delas huset lika mellan oss vid en skilsmässa?

Eller behöver vi göra något mer innan?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så länge ni är gifta så råder ni över er egen egendom och svarar för era egna skulder (1 kap. 3 § Äktenskapsbalken [1987:230] [ÄktB]). Med andra ord äger han för nuvarande hela fastigheten.

Vid en äktenskapsskillnad förändras emellertid den ekonomiska situationen (1 kap. 5 § ÄktB). Det totala giftorättsgodset räknas då samman, varefter värdet delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB). Med "giftorättsgods" inräknas all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Eftersom ni inte har skrivit något äktenskapsförord så betraktas all er egendom som giftorättsgods, bortsett ifrån vissa typer av försäkringar, gåvor eller testamenten med krav om att egendomen ska vara enskild (7 kap. 2 § ÄktB). Det faktum att han ursprungligen köpte fastigheten är således irrelevant vid en skilsmässa. Fastigheten, såväl som övriga tillhörigheter, delas lika mellan er.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare