FrågaARKIVÖvrigt27/02/2018

Advokatbrev diarienummer

Hej!

Om man får ett brev från en advokatfirma, ska inte det innehålla något slags diarienummer, ärendenummer eller målsnummer för att vara giltigt?

Jag har fått ett brev som helt saknar ovanstående.

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Det finns i dagsläget inga regler vad gäller ett krav på diarienummer, ärendenummer eller målsnummer för att ett brev från en advokatfirma ska vara giltigt. Däremot brukar myndighetspost av olika slag innehålla dessa. Jag har däremot en känsla av att du har fått ett brev från en advokatbyrå angående krav för olaga streaming? Då finns det flera olika intressanta artiklar du kan läsa om du vill veta mer ex.

https://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/inkasso/jag-har-fatt-ett-kravbrev-fran-njord-vad-ska-jag-gora/

http://www.dagensjuridik.se/2017/11/kravbrev-till-fildelare-kan-vara-otillatna-inkassokrav-datainspektionen-granskar-utskicken

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra skickliga jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare