FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/01/2017

Advokat som går utanför sina linjer

Hejsan,

Är det normalt att min advokat träffar min exman för att prata om bodelning?

Vi har en stor konflikt bakom oss med misshandel osv som min advokat har vetskap om.

Det känns som han säger och gör som min exman föreslår.

(Jag skriver för min svägerskas räkning)

Kan ni vara snälla och klargöra detta för vi anser att detta verkar oacceptabelt att advokaten träffar exmannen?

Lawline svarar

Som utgångspunkt som ombud tillika advokat ska man utgå från klienten i sitt teende. Att han på eget bevåg kontaktar din exmake trots att du så som anlitande klient ej önskar låter märkligt. Självklart beroende på vad avsikten med mötena är, kanske att han försöker få till en lösning, men om du har motsatt dig detta bör han som ombud också lyssna på dig, om inte annat kanske ett entledigande av hans roll kan vara för handen.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare