FrågaFAMILJERÄTTAdoption09/02/2020

Adoptionshandlingar

En adoption som gjordes 1965-1966 och papper från tingsrätten kommit bort. Går det att söka idag och var.?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att hitta de adoptionshandlingar som du söker efter rekommenderar jag dig i första hand att vända dig till den tingsrätt där ansökan om adoptionen gjordes. Där kan du begära om att få ut en kopia av adoptionshandlingarna. Om handlingarna inte finns att få ut hos tingsrätten, kommer de att hänvisa dig till rätt kontaktperson eller myndighet. Om du emellertid inte kommer vidare i ditt ärende, kan du istället kontakta närmaste kommun- eller stadsarkiv. Där kan fråga om de har adoptionshandlingarna som du söker efter.

När du kontaktar tingsrätten eller arkivet är det bra att du har så mycket uppgifter om adoptionen som möjligt. Till exempel uppgift om beslutsdatum för adoptionen, namnet på adoptivföräldrarna och i vilken tingsrätt som ansökan om adoptionen gjordes på. Om du inte kommer ihåg beslutsdatumet för adoptionen, kan du kontakta folkbokföringen på Skatteverket och fråga om de innehar den informationen.

Jag rekommenderar dig således att inledningsvis kontakta den tingsrätt där ansökan om adoptionen gjordes. Om handlingarna inte återfinns där, bör du istället kontakta närmaste kommun- eller stadsarkiv.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Mellin SahinRådgivare