FrågaFAMILJERÄTTAdoption17/05/2020

Adoptionens verkning

Min Pappa vill möjligen fråga min 28åriga halv syster om hon vill bli adopterad, men hon har bra kontakt med sin biologiska pappa. Om min pappa då adopterar henne, förlorar hennes biologiska pappa rätten till att vara hennes förälder? Eller blir bara min pappa tillagd till hennes "vårdnadshavare"?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja det stämmer, om din pappa adopterar din halvsyster utsläcks den biologiska pappans rättsliga band till henne. Din pappa kommer inte bli tillagd som vårdnadshavare, utan den biologiska pappans rättsliga band försvinner. Exempelvis kommer hon ärva din pappa istället och ha rätt till sin laglott från honom istället. Rent lagtekniskt kommer din pappa vara även hennes pappa på samma sätt. Även ska barnet eller personen som adopteras som huvudregel byta efternamn, exempelvis till något adoptivföräldern har. Domstolen som avgör ärendet kan dock besluta att personen får behålla sitt efternamn vilket troligen är passande för er situation. Vidare kan själva adoptionen inte upphävas, men det är möjligt att den biologiska pappan adopterar då relationen återställs.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare