FrågaFAMILJERÄTTAdoption22/07/2017

Adoption och arvsrätt

Kan min särbo/min dotters styvfar som hon också bor hos sedan 18 år adoptera henne. Hon är 26 år och har ingen annan pappa än honom.Vad händer med mig och henne rent juridiskt då? Har ju hört att hon mister chansen att ärva mig och att jag juridisk inte längre är hennes mor? Fungerar det så?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Först ska det bara stadgas att eftersom din dotter är 26 år och alltså över 18 år gammal och då krävs inte eventuell biologisk pappa/mammas samtycke. Dock ska dessa ändå höras vilket innebär att även om biologisk fader ej funnits i bilden kommer denna ändå att höras för att lämna åsikt.

Ifall din dotters styvfar adopterar henne kommer han i juridisk mening att bli din dotters fader. Detta innebär att hon har rätt att ärva honom efter att han går bort och han har rätt att ärva henne ifall hon går bort utan egna barn.

Föräldrabalken 4 kap 4 paragrafen stadgar att endast gifta par får antaga gemensamt adoptivbarn. Detta innebär att eftersom du och den potentiella adoptivpappan inte är gifta så får ni inte anta din dotter som gemensamt adoptivbarn. Ifall din dotters styvfar ändå vill adoptera din dotter kommer det innebära att ditt mödraskap utsläcks i och med föräldrabalkens 4 kap 8 paragrafen som säger vid tillämpning av tillexempel arvsrätten så ska inte din dotter längre ses som barn till sina biologiska föräldrar utan endast till sin nya adoptivfader.

För att besvara din fråga så ja, ifall din särbo adopterar din dotter utan att du och han är gifta så utsläcks ditt juridiska mödraskap och din dotter har ingen rätt att ärva dig utan testamente.

Jag hoppas att jag har givit dig svar på din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare