Adoption eller testamente?

Hej, vi har en knivig fråga. Vi har en styvpappa och hans bror som äger en del pengar och i min styvpappas fall finns vårt morsarv. Dessa 2 vill nu att jag och min syster ärver dem. Min styvfar vill göra det enkelt och adoptera oss. Då hamnar vi i rakt nedstigande led om det är så att syrran och jag går bort först så ärver våra barn istället.

Om vår styvpappa adopterar oss, kan vi ändå ärva vår biologiska pappa via testamente? Kan vi stå som närmast anhöriga ändå i vårdsituation och så vidare? Han har en förvaltare just nu som tar hand om allting. Känslomässigt är detta en svår fråga.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Adoption:

Ett barn får adopteras endast om det sett till alla omständigheter är lämpligt. Vid en sådan bedömning ska barnets behov av adoption och den sökandes lämplighet tas i beaktande, 4 kap. 2 § Föräldrabalken (FB). Vid adoption av vuxna får adoption endast ske om det finns särskilda skäl och i övrigt är lämpligt. Så beroende på er ålder så kan olika krav ställas. Vid adoption så likställs adoptivbarnet med biologiska barn och ni kommer ingå i er styvfars arvsordning och därmed anses ni inte juridiskt vara barn till er tidigare förälder eller föräldrar 4 kap. 21 § FB och 4 kap. 8 § FB. Därmed får ni inte längre en arvsrätt till er biologiska far.

Testamente:

När det gäller testamente så har både din styvfar och din biologiska far möjligheten att skriva ett testamente. Om det finns fler barn än er involverade så kan andelarna självfallet blir annorlunda men möjlighet att utfärda ett testamente finns för båda parter, 9 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare