FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/05/2017

Adoption av vuxet styvbarn

Hej jag heter Krister o är gift med en kvinna som har en dotter på 20 år och hon vill att jag adopterar henne för hon har inte någon pappa samt att jag vill adoptera henne för att hon får rätt att ärva mig. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Precis som du säger kommer en adoption innebära att din styvdotter (framtida adopterade dotter) har en rätt att ärva dig. Detta eftersom hon efter en adoption behandlas på samma sätt i juridisk mening som om hon vore ditt biologiska barn.

Du kan ansöka om adoption hos den tingsrätt som är belägen i den region där du eller din styvdotter bor - det tillkommer en adoptionsavgift. I ansökan ska undertecknas både av dig och din styvdotter och till ansökan ska ni bifoga personbevis som inte är äldre än tre månader för er båda. Skälen för adoptionen ska motiveras i ansökan och det ska framgå att det inte utgått något vederlag eller sker på grund av ekonomiska skäl.

Det finns en hel del formalia kring detta vilket innebär att jag råder er att kontakta tingsrätten eller besöker tingsrättens hemsida för att hitta mallar för ansökningsförfarandet osv. Jag hoppas att jag hjälp er och har ni ytterligare frågor är ni varmt välkomna att kontakta oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare