FrågaFAMILJERÄTTAdoption30/03/2017

adoption av vuxen person? Var finns blankett och hur ansöker man?

Hej!

Jag har letat som en galning efter dokument att skriva ut för att min styvpappa ska kunna adoptera mig (jag är 26år gammal) så vart kan jag hitta dokument?

Mvh Sofia

Lawline svarar

Hej och tack för att du riktar din fråga till oss på Lawline.

Sammanfattande svar:
Någon blankett kommer du inte att hitta, vad du däremot ska göra är att du kontaktar din närmaste tingsrätt och frågar dem hur de vill att ansökan skall vara utformad.
Egentligen finns det inga tydliga formkrav men du behöver helt enkelt ansöka om adoption och betala en ansökningsavgift på 900 kr. (kan variera lite).
Därefter kommer tingsrätt helt enkelt att antingen godkänna adoptionen eller underkänna den om de anser att det föreligger hinder. Det är dock inget jag kan ta ställning till här så det är egentligen bara att chansa.

UTREDNING:
När det gäller adoptioner av vuxna så är det här lite speciellt. Man kan exempelvis kika i denna handledning från socialstyrelsen. Som du ser är den relativt lång och på sidan 191 så startar avsnittet om adoption av vuxna.
Det enda som framgår är dock "Socialstyrelsen berör inte adoption av vuxna"...
Detta handhas alltså istället av tingsrätt eller av domstolsverket.

Själva lagregeln för adoption finns i föräldrabalken 4:1.
I föräldrabalken 4:5a framgår att du som är över 18 år inte behöver tillfråga din biologiska fader om tillåtelse.
Den viktigaste bestämmelsen för dig framgår sedan i föräldrabalken 4:6. Där framgår att du ska vända dig till Tingsrätt eftersom det är "rätten som skall pröva om det är lämpligt att adoption äger rum". Sen framgår lite vad rätten ska ta hänsyn till... I bestämmelsens andra stycke framkommer att man inte får betala för adoption. Men det är ju knappast aktuellt.

Anledningen till att du inte hittar någon blankett är helt enkelt att det som du vill göra inte är så vanligt, samt att myndigheten som vanligtvis sysslar med adoptioner inte berör denna typ av adoptioner eftersom det inte finns något lagkrav på dem att göra det. Personer över 18 år behöver helt enkelt inte socialstyrelsens godkännande och utredningar för att få igenom en adoption.

Att i hemlighet bli adopterad så som man ibland kunnat se i känslosamma videos på facebook går inte. Det är lite svårt att bli barn till någon mot den personens vilja genom adoption... Av naturliga skäl kommer ni båda behöva vara i kontakt med tingsrätten eftersom de kommer utreda, så om du tänkt det som en överraskningspresent så kan det bli svårt...

Hur adoptionsutredningen går till när socialstyrelse inte är inblandad:
Om du funderar på hur tingsrätt utvärderar det hela så kan du läsa deras handledning här. I praktiken är det kanske inte jättespännande för dig eftersom en sån här adoption inte är speciellt konstig och inte direkt kräver någon specifik utredning då det enbart är vuxna personer inblandade. I praktiken sker det först en formell utredning och sedan en lämplighetsutredning.
Den formella utredningen handlar om huruvida ni är i rätt tingsrätt och det är rätt personer.
Lämplighetsutredningen berör era personliga förhållanden, exempelvis om han uppfostrat dig och ni därför anses ha ett sådant band att adoption framstår som lämplig.

Potentiella hinder mot adoption:
Här borde det alltså inte finnas några hinder om ni har en normal relation.
Det kan föreligga problem eftersom adoption skulle utsläcka bandet med din biologiska far. Det finns exempelvis ett rättsfall, NJA 2002 s. 425, där ett ganska gammalt par adopterade en femtiotvåårig kvinna. (hon var egentligen parets dotter och hade blivit adopterad av ett annat par på 50-talet...) Här ansågs adoptionshinder inte föreligga eftersom hon var dotter till den som ville adoptera henne och hennes adoptivföräldrar var avlidna.
Detta rättsfall säger alltså till viss del emot föräldrabalken 4:5a ovan. Så jag vet inte riktigt hur detta behandlas.
Men det kan alltså medföra att om din far inte vill försvinna som förälder så kommer du kunna få problem att bli adopterad av din styvfar, det är något jag tyvärr inte kan så mycket om.

En adoption innebär ju att släktbandet till din biologiska fader försvinner...

Lycka till med adoptionen!

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare