FrågaFAMILJERÄTTAdoption05/06/2017

Adoption av vuxen person

Hej !

Jag är vuxen, 53 år.

Kan min pappas kusin adoptera mig nu ?

Hur går det till och vad kostar det ?

Vänligen

Tack !

Lawline svarar

Hej, för att besvara din fråga vänder vi oss till föräldrarbalkens (FB) 4 kapitel, se här.

För att kunna adoptera ett barn krävs det att man har fyllt 25 år. 4 kap. 1 § FB

Gällande den högre åldersgränsen finns den inte reglerad i svensk lag men de flesta kommuner följer Socialstyrelsens rekommendation och lämnar inte medgivande om någon är äldre än 42 år när man ansöker om adoption.

Rätten ska pröva om det är lämpligt att adoptionen sker. Tillstånd får ges endast om adoptionen är till fördel för barnet samt sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen. 4 kap. 6 § FB

Gällande den som blir adopterad är det på så sätt att man kan säga att det är väldigt svårt att få adoptera vuxna personer. Status som barn respektive förälder ska inte ges till personer om inte deras förhållande är likvärdigt med det som normalt finns mellan ett barn och dess förälder.

För att ansöka om adoption ska den som vill adoptera vända sig till tingsrätten där man har sin hemvist. 4 kap. 9 § FB
I sin ansökan till tingsrätten ska den som adopterar skriva att det gäller adoption av en myndig person och ange era namn och personnummer. Brevet ska sedan undertecknas av samtliga. Ni ska även bifoga era personbevis.

I brevet ska ni även ange motivet till adoptionen. Enligt lag måste det också framgå att man inte adopterar av ekonomiska skäl. Ni bör därför uppge att det inte givits eller utlovats ersättning från någon av er.

Gällande priset är det en vanlig ansökningsavgift man får betala. Denna avgift får ni reda på hos er tingsrätt.

MVH

Zinar BudakRådgivare