FrågaFAMILJERÄTTAdoption22/09/2016

Adoption av vuxen person

Hej

Jag har sedan två år tillbaka helt sagt upp kontakten med min biologiska pappa då vår kemi inte går ihop på några plan och min psykiska hälsa helt blivit nertryckt av min biologiska. Har aldrig tyckt om honom, har alltid känt mig förminskad men vågade inte säga ifrån på riktigt sedan jag kom hemifrån. Hans beteende har helt enkelt gjort mig sjuk och som 22åring kämpar jag med diverse diagnoser.

Där emot har jag en pappsen som gör allt för mig, som jag älskar gränslöst och som jag vill ska bli morfar till mina barn.

Hur går jag tillväga för att få igenom detta? Min mamma är helt med på noterna och tycker det är bra beslut.

Jag vill verkligen detta.

Har aldrig känt den faderskap jag känner till pappsen.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finns i Föräldrabalken (FB) kap. 4, här. Om mannen du ser som din far vill adoptera dig kommer han efter adoptionen att ses som din juridiska far, då adoptivbarn likställs med biologiska barn, se FB 4 kap. 8 §. Vidare kommer dina barn att ses som hans barnbarn i juridisk mening. Detta får relevans vid exempelvis regler om arv. Det finns inga hinder för att adoptera en vuxen person såvida det inte sker av ekonomiska skäl.

För att få igenom en adoption ska mannen som vill adoptera dig vända sig till den tingsrätt där han har sin hemvist, se FB 4 kap. 9 §. Dit ska en adoptionsansökan skickas som undertecknas av er båda. Ansökan ska innehålla namn, personnummer (både ditt namn och namnet på mannen som vill adoptera dig) och anledning till varför adoptionen ska äga rum. Tingsrätten vill vidare ha kontaktuppgifter till din biologiska far om han är vid liv, eftersom även han ska få chans att yttra sig. Din biologiska pappa kan han dock inte hindra adoptionen, eftersom du är myndig.

Hoppas du fick svar på din fråga, och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare