FrågaFAMILJERÄTTAdoption21/01/2019

Adoption av vuxen

Hej.

Vad exakt behöver vi förbereda om min bonuspappa sen jag var två år ska adoptera mig? Min mamma dog för två år sen och jag är 47 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur en adoption av en vuxen person går till.

Själva lagregeln för adoption finns i föräldrabalken 4 kap.

I praktiken sker det först en formell utredning och sedan en lämplighetsutredning.
Den formella utredningen handlar om huruvida ni är i rätt tingsrätt och det är rätt personer.
Lämplighetsutredningen berör era personliga förhållanden, exempelvis om han uppfostrat dig och ni därför anses ha ett sådant band att adoption framstår som lämplig.

Om din bonuspappa vill adoptera dig ska han alltså vända sig till den tingsrätten där han har sin hemvist.

I ansökan till tingsrätten ska din bonuspappa skriva att det gäller adoption av en myndig person och ange era namn och personnummer. Ansökan ska sedan undertecknas av samtliga, alltså av din bonuspappa och dig. Ni ska även bifoga era personbevis.

I ansökan ska ni även ange motivet till adoptionen. Det framgår av din fråga att han har varit din bonuspappa sedan du var två år, vilket ni kan framföra att han har uppfostrat dig och att ni har en förälder/barn relation. Enligt lag ska det även framgå att ni inte adopterar av ekonomiska skäl. Ni bör därför uppge att det inte givits eller utlovats ersättning från någon av er.

Lycka till!

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare